Island of the Hungry Ghosts
The scenes of migrating crabs on Christmas Island in the Indian Ocean would not have been out of place in a nature film. But in this, her first longform documentary, Gabrielle Brady contrasts the phenomenon with a very different kind of migration. We see idealistic trauma therapist Poh Lin visiting the island’s heavily guarded Australian detention center for illegal immigrants, many of whom have been held there for many years without any prospect of release. The camera calmly observes Poh Lin’s conversations with the detainees, and these scenes are juxtaposed with other observations of the tropical island to create an intuitively composed metaphorical mosaic. Conservationists come to the aid of the crabs, while the local Chinese community is preoccupied with the wandering ghosts of workers who died there a hundred years ago.
Mesmerizing scenes of the island and intimate moments with Poh Lin and her family all feed into a contemplative whole that's open to broad interpretation. All the while, detainees in therapy sessions become increasingly frustrated with their situation and the treatment they endure. One of them calls it “a kind of hell,” and Poh Lin starts to question her role. Island of the Hungry Ghosts won best documentary at Tribeca and several other festivals.