Chastie
In the Republics resulting from the collapse of the Soviet Union an abundance of melancholy documentaries is made about the harsh conditions people have to live in since the downfall of communism. In this situation it is almost a statement to give a film the title chastie - happiness. Filmmaker Sergej Dvortsevoy from Kazakhstan had the guts to do so. His film is not a conventional documentary, but a lyrical film about life. The thirty sequences that make up chastie are interconnected by the understanding that life has a lot to offer. Dvortsevoy does not look for extreme or sensational situations, but for the beauty in everyday life. The film is particularly a plea for an open-minded outlook on things. An outlook that equally contemplates the panorama of a vast steppe where the winds blow and the image of a cow whose head gets stuck in a milk can. Dvortsevoy, fastidious as he is, made use of four cameramen during the three months' shooting period. The result is a film that can be seen both as an ethnographic poem about Kazakhstan and as a declaration of love for life.