Jaffa, The Orange's Clockwork
The orange may not seem like the most obvious point of departure for an examination of the Israeli-Palestinian conflict, but during the last century, the disputed border area between Israel and the territories was one of the world's biggest exporters of this "orange gold." In Jaffa, The Orange's Clockwork, director Eyal Sivan reconstructs how Jaffa started out as a Palestinian place name before becoming an Israeli brand name, and how the orange harvest shifted from a joint undertaking into a symbol used by both parties in the escalating conflict. The filmmaker uses a great deal of archive footage, from the very earliest photography in 1840 right up to crisp, modern video. The images are accompanied by commentary from a range of experts, who watch them projected on the walls of their offices or on tablecloths hung up in their living rooms. From historians to art experts, poets to political analysts, each gives his or her perspective on the archive footage, which over the years has become increasingly laden with ideological significance. Orange eaters and pickers -- many of whom remember the more harmonious times when Jews and Arabs still worked side by side in the orchards -- also have their say.