It Still Hurts Exhibition
In anticipation of the 75th anniversary of the end of World War II, IDFA presents a focus program that explores our post-war world. Besides a wide-ranging film program, It Still Hurts also showcases an exhibition of three pieces by research agency Forensic Architecture.
Mengele’s Skull follows the high-profile forensic investigation of a body reported to be that of Nazi physician Josef Mengele. This research constituted the birth of a forensic approach to war crimes and crimes against humanity. It also marked a transition in which human testimony and trauma were replaced by objects and bodily remains to act as witnesses to past events.
For Torture and Detention in Cameroon, Forensic Architecture used satellite photography, anonymous leaked documents, and photos posted on social media to investigate the events that took place at two bases of the counterterrorist units, which held prisoners from the Boko Haram terrorist organization. Destruction and Return in al-Araqib presents an interactive archival map of the Bedouin village of al-Araqib in the Negev Desert. The Israeli government accuses the Bedouins of being on its territory, while the desert dwellers argue that they have lived on the land for many generations.