Prison Valley
Welcome to Fremont County, better known as Prison Valley and home to 36,000 locals, 14 prisons, and 7,735 convicts. Prison Valley the documentary is directed by David Dufresne and Philippe Brault and produced by Alexandre Brachet, the team whose film Gaza/Sderot was selected for Doc Lab last year. Prison Valley is a road movie with interactive potential. Using the Riviera Motel as the base of operations, the visitor moves around Prison Valley to investigate the background of the prison industry. Along the way, he or she meets the people involved, including the sheriff, a journalist, and a prison guard. But the visitor is never alone, because other visitors are always "visible," and at various points in the story all the visitors and those affiliated with the industry can access "interactive zones," where they can enter into a live discussion on the issues the documentary tackles. Where do our fears come from and what purpose do they serve? What will come of the interweaving of profit seeking, employment opportunities, and the justice system? During IDFA, Alexandre Brachet will create a live version of the project in the cinema.