Rozsypne
In the summer of 2014, the village of Rozsypne in the eastern Ukrainian countryside found itself in the midst of a raging civil war, the lives of its inhabitants unsettled by the destruction and chaos at their doorstep. But the suffering of Rozsypne only made international news after Malaysia Airlines flight MH17 was shot down, killing all 298 passengers and raining debris, bodily remains and other traces of human life over the fields and homes of the village—whose name translates as “scattered.”
While international coverage of the crash mostly centered on Western European lives, this poetic roomscale VR experience offers a fragmented window into the life of Nina, an elderly woman living in Rozsypne. Moving through the distinctive Ukrainian sunflower fields, we witness the details of Nina’s austere but cozy home and experience the feeling of this faraway reality up close. A vivid and brightly colored exploration of mourning, endurance, and common human feeling.