The Mole Agent
In this quirky blend of spy flick and observational documentary, 83-year-old Sergio goes undercover in an old folks’ home. This friendly, elderly man is hired by private detective Romulo to act as the “mole agent” for a client who suspects that her mother is being mistreated in the home.
Director Maite Alberdi deploys the film noir tropes convincingly, but Sergio is no natural-born detective. His first obstacle is all the technology—pen cameras, smartphones, and the other devices he’ll need to gather evidence and report back to Romulo. But an even bigger stumbling block is that Sergio, a recent widower, is unable to maintain the emotional distance necessary for carrying out his tasks as a spy. He quickly befriends several other tenants.
With a wryly comical undertone continuing throughout the film, what begins as a detective yarn gradually evolves into something more intimate, resulting in an original view of affection and loneliness in old age.