Our Century
This staggering sequence of archive images presents the 20th century, which was drawing to a close when it first appeared, as an era shaped and driven by technological achievement. Pelechian intercuts shots of an expectant crowd as a rocket launches and the euphoric reception of the national heroes with scenes of horrific accidents involving manned spacecraft, airplanes, cars, and trains. The result is a mind-boggling anthology of humankind’s rises and falls.
Pelechian edited this condensed version of Our Century in 1990 from material he had presented eight years earlier in a 50-minute version.