Notes on Blindness VR
In 1983, author, teacher and theologian John Hull (1935-2015) went blind after years of declining vision. He kept an audio diary during this drastic period of his life. In the course of three years, he recorded more than 16 hours of material documenting his journey into a world beyond sight—a testimony to loss, rebirth and renewal, in which he explores the deepest recesses of the inner world of being blind. This diary was previously published in book form under the title Touching the Rock. It’s now a multimedia project consisting of a short film, a documentary and this virtual reality experience. The award-winning project allows us to “see” how we can experience the world without images, emotionally and cognitively, in a marvelous way. Each of the six chapters focuses on one of Hull’s specific memories or experiences: from a day in the park to a liberating storm, making use of game technology, animation and sound design.