Bellingcat – Truth in a Post-Truth World
Who can we still believe? In an age when governments spread fake news to cause confusion and uncertainty, it’s becoming increasingly difficult to find the truth. While the major news organizations are still checking the facts using their own established sources, clever internet users are discovering that there are also smarter and more accurate ways to do it yourself.
Bellingcat – Truth in a Post-Truth World follows an international team of citizen investigative journalists who are using their knowledge of social media, reconstruction techniques and audio analysis to conduct in-depth research. On the MH17 plane crash, for example, using Google Earth, dashcam footage and Facebook profiles. Or on atrocities in Syria, by scrutinizing videos for authenticity and then storing them in a huge database for possible future prosecutions.
Director Hans Pool explains everything with clarity in interviews brimming with fascinating topical examples. Even the most important organizations and authorities can’t match the ingenuity of a small group of volunteers.