The Day We Surrender to the Air (Episode One)
Surrendering to the air means floating. It means unlimited movement, and this is precisely what director Antonio Jose Guzman does in his project The Day We Surrender to the Air. Guzman got his DNA analyzed in the United States and discovered that he is of African, Central and North American, and European lineage. His genetic identity was based on the diasporas of his forefathers. So how did his parents end up in Panama? In this first part of what ultimately should become a trilogy, Guzman offers up an experimental mix of footage from places where he has roots with interviews and dance. His trip around the world and quest to find himself opens up a wider perspective on the countless surprising connections between the people of all continents. The question arises as to what nationality actually means. Is it anything more than a passport? After all, Guzman feels more linked to his African ancestors than his Dutch ones. How do the various elements of his identity relate to one another? Starting with Guzman's own DNA, his "atom," as he calls it, the film opens a window on the world.