The Day We Surrender to the Air (Episode One)
Je overgeven aan de lucht betekent zweven, betekent onbeperkt bewegen. Dat is precies wat regisseur Antonio Jose Guzman doet in zijn project The Day We Surrender to the Air. Guzman liet in de Verenigde Staten zijn DNA analyseren en ontdekte dat hij zowel Afrikaanse, Midden-Amerikaanse, Noord-Amerikaanse als Europese voorouders had. Zijn genetische identiteit was gebaseerd op de diaspora's van zijn voorouders. Hoe kwamen zijn ouders dan in Panama terecht? In dit eerste deel van wat uiteindelijk een trilogie moet worden, mixt Guzman op experimentele wijze beelden van plaatsen waar zijn wortels liggen met interviews en dans. Zijn reis over de wereld en zoektocht naar zichzelf opent een breder perspectief op de ontelbare dwarsverbanden tussen de mensen van alle continenten. De vraag dringt zich op wat 'nationaliteit' dan nog betekent, behalve een paspoort. Toch lijkt Guzman zich meer verbonden te voelen met zijn Afrikaanse dan met zijn Nederlandse voorouders. Hoe verhouden die elementen van zijn identiteit zich tot elkaar? Vanuit Guzmans eigen DNA, zijn 'atoom' zoals hij het noemt, opent de film een venster op de wereld.