Ici et ailleurs
In 1976, Jean-Luc Godard made his self-critical film Ici et Ailleurs. He started the project in 1970 with his pro-Palestinian political film Jusqu'à la Victoire. When most of the Palestinian militants in the film died soon after, Godard began to question his own film and decided to make a new one. In it, he contrasts footage from Jusqu'à la Victoire with new material: "here" we see a middle-class French family watching television in 1975; "elsewhere" we see how Palestinian soldiers from Jusqu'à la Victoire train for their deaths as martyrs. Ici et Ailleurs is a critique of the methods used by Gothard's own Dziga Vertov Group, which made political films from 1968 to 1972 -- including Jusqu'à la Victoire. Godard demonstrates how he manipulated his own footage, such as when he used a close-up to conceal the fact that a Lebanese woman, explaining how proud she was to be bearing a child that might one day reinforce Palestinian troops, was not in fact pregnant. Ici et Ailleurs allows Godard to display the other reality lurking behind the one that the camera is focused on.