Missing Pictures Episode 2: Tsai-Ming Liang, the Seven-Story Building
Vrijwel iedere filmmaker heeft er wel een: die ene film die ze niet gemaakt kregen – of dat nou door geldgebrek was, een dwarsliggende filmster of rampspoed op de set. De VR-serie Missing Pictures geeft beroemde regisseurs de kans om zo’n verloren project alsnog tot leven te wekken in geanimeerde virtuele werelden. In de eerste aflevering, vorig jaar te zien op IDFA DocLab, voerde Abel Ferrara (Bad Lieutenant) ons mee naar een dystopische versie van New York in de jaren tachtig.
Deze tweede aflevering, over de Taiwanese slow cinema-grootmeester Tsai Ming-liang, staat daar qua sfeer en stijl lijnrecht tegenover. Tsai heeft geen “missing picture”, vertelt hij direct aan het begin. Maar hij heeft wel jeugdherinneringen die hij met geen mogelijkheid zou kunnen verfilmen. Hij vertelt over hoe hij opgroeide bij zijn grootouders, die hem elke avond meenamen naar twee films. In plaats van de making-of van een nooit gemaakte film, geeft Tsai ons de making-of van zijn hele filmcarrière.