Secret Tapes
Eind jaren ’60 groeide de oppositie tegen de communistische regering in Polen. De geheime dienst had steeds meer moeite om de oplaaiende protesten te onderdrukken. Eén van de methoden die ze hierbij gebruikten was het maken van filmbeelden van actievoerders en oppositieleiders. Tussen 1966 en 1985 werden talloze films gemaakt, waarvan de meeste bij de val van het communistische regime werden vernietigd. Deze film bestaat uit filmfragmenten die op een of andere manier bewaard bleven. Degenen die verantwoordelijk waren voor de technische realisering ervan, onder wie een cameraman en een editor, geven in voice-over commentaar op de beelden. Ze vertellen hoe ze te werk gingen. Er werd gefilmd vanuit een speciaal voor dit doel gehuurde flatwoning of een auto, en een medewerkster verstopte de camera in de kinderwagen waar haar eigen zoon in lag. De beelden tonen opstootjes op straat, bijeenkomsten, een hongerstaking en een man die zichzelf in brand stak uit protest tegen de interventie van het Warschau Pact in 1968. Het zijn de huiveringwekkende getuigenissen uit een zwarte periode in de geschiedenis van Polen, een tijd waarin de orde met alle mogelijke middelen werd gehandhaafd en verraad en geweld aan de orde van de dag waren.