Searching Eva
Wie is Eva Collé? De in 1992 geboren, in Berlijn wonende Italiaanse omschrijft zichzelf met trefwoorden als: non-binair, Maagd, biseksueel, autistisch, sekswerker, schrijver, muzikant, anarchist, feminist en drugsverslaafde. Bovendien is ze fotomodel, blogger en Instagrammer. En een rusteloze ziel: ze verhuist met haar witte kat geregeld van de ene naar de andere plek in de stad.
Eva blijft ongrijpbaar – en dat is ook het punt dat deze film maakt: dat identiteit iets is wat voortdurend verandert. Eva (een zelfgekozen naam) is sterk én kwetsbaar, contemplatief én impulsief. In de documentaire geeft ze zich bloot, maar er blijft genoeg te raden over.
De camera volgt Eva in uiteenlopende activiteiten van haar dagelijks leven: tijdens een fotoshoot, in een hotelkamer met een cliënt, in bed met een vriendje, aan tafel met haar familie. Tussendoor verschijnen er teksten in beeld. Het zijn vragen en opmerkingen van haar volgers, en daarnaast haar reactie daarop. “Het is mijn levensdoel om de wereld te laten zien dat je je kunt voordoen als wie je maar wilt,” schrijft ze – en dat bewijst ze elke dag.