Liberia: An Uncivil War
In de zomer van 2003 bereikt de jarenlange machtsstrijd tussen de rebellenbeweging Liberians United for Reconciliation and Democracy (LURD) en regeringsleider Charles Taylor (aangeklaagd door de Verenigde Naties voor misdaden tegen de menselijkheid) zijn climax met de dreigende inname van de Liberiaanse hoofdstad Monrovia. Taylor zegt af te zullen treden, maar pas na de komst van een stabiliserende vredesmacht. Ook de rebellen zeggen vredestroepen te verwelkomen. De hoop is gericht op de Verenigde Staten. Liberia is gesticht door vroegere Amerikaanse slaven, de grondwet werd geschreven in Harvard en de vlag is een versimpelde versie van de Stars and Stripes. Maar het strategische belang van Liberia is na de Koude Oorlog verdwenen.