Poligon, essais nucleaires Sovietiques
Het is al lange tijd bekend dat bij nucleaire testen in de Sovjet Unie de veiligheid van de bewoners nauwelijks een rol speelde. Het communistische regime ontkende dat altijd, maar nu blijkt dat de situatie erger is dan veel deskundigen vermoedden. Poligon, essais nucleaires sovietiques gaat in op de gevolgen van de onder? en bovengrondse kernproeven die tientallen jaren lang in een afgelegen gebied in Kazachstan werden genomen. Zonder enige waarschuwing werd de bevolking, voornamelijk boeren en herders, blootgesteld aan radioactieve straling. De ziektes die het gevolg waren, bleven jarenlang voor de buitenwereld verborgen. Zowel de ouderen als veel van hun kinderen tonen symptonen van radioactieve besmetting. Behalve actuele beelden, bevat de film unieke archiefbeelden van Russische atoomproeven. Ook gaat de film op basis van archiefonderzoek bij het Rode Leger in op de toenmalige nucleaire strategie van de Sovjet Unie.