Siberian Lessons
Een jonge Poolse reist met de trein dwars door Rusland. Haar eindbestemming is een gehucht in Siberië, 7000 kilometer van haar woonplaats vandaan, waar ze Poolse les gaat geven aan de nakomelingen van Poolse emigranten. De woon- en werkomstandigheden zijn er niet optimaal; zo staken de plaatselijke leraren al maanden, omdat ze hun salaris niet uitbetaald krijgen. De schijnbaar achteloos geschoten plaatjes hebben een poëtische ondertoon en laten een land in verval zien. Na een moeizame start voelt de jonge Poolse zich wel steeds beter thuis tussen haar overwegend jonge leerlingen, die stuk voor stuk het liefste in Polen willen gaan studeren. Op de voice-over vertelt ze in dagboekvorm over haar dagelijkse belevenissen. Ze heeft zich nog nooit zo betrokken gevoeld, maar na één jaar moet ze weer terug naar Polen, waar ze aan het einde van de film in het huwelijk treedt met haar jeugdliefde. De tedere herinnering aan Siberië zal altijd bij haar blijven, als een rijke levensles.