Pour la suite du monde
Eerste deel van een trilogie die documentarist Pierre Perrault in de jaren zestig maakte over de bewoners van Ile-aux-Coudres, een eiland in de rivier Saint-Laurent, zo‘n zeventig kilometer van Quebec. LA RÈGNE DU JOURS en LES VOITURES D‘EAU volgden in respectievelijk 1967 en 1968. Perrault maakte POUR LA SUITE DU MONDE samen met Michel Brault. In navolging van Flaherty wilden zij het traditionele leven van de eilandbevolking laten zien door hen - in een reconstructie - opnieuw op bruinvis te laten jagen. Eenmaal aan het draaien grepen de regisseurs echter niet meer in. Perrault hechtte daarnaast zeer aan de wijze waarop zijn personages hun belevenissen vertellen; de feiten achtte hij van minder belang. Hij zag af van interviews en liet de geportretteerden zelf over hun leven verhalen, hetgeen de film een natuurlijke spanning geeft.