China Is Still Far Away
Op 1 november 1954 waren twee Franse leerkrachten de eerste burgerslachtoffers van de Algerijnse Onafhankelijkheidsoorlog. Ruim een halve eeuw later filmt regisseur Malek Bensmaïl op het afgelegen schooltje waar het echtpaar lesgaf. De huidige generatie leerlingen wordt van dichtbij gefilmd en gedraagt zich zoals kinderen overal: ze doen huiswerk, praten door de les en gaan stiekem roken. En ze leren – soms met frisse tegenzin – van hun bevlogen leraren niet alleen de geschiedenis van de revolutie, maar ook nog altijd het Frans: de taal van de vroegere kolonisator, die in Algerije noodzakelijk blijft voor wie hogerop wil. Die vermenging van Algerijnse identiteit en koloniale geschiedenis keert telkens terug als Bensmaïl, met het schooltje als middelpunt, het ritme van het dagelijks leven observeert van meerdere generaties in Ghassira. Hij filmt ook een herdenking van de aanslag, waarover een toenmalige schutter beweert dat de leerkrachten "niet expres" waren getroffen – het doelwit was de gouverneur. De titel is ontleend aan een uitspraak van de profeet Mohammed: "Zoek kennis, zelfs tot in China."