Blonde Redhead Meets Gainsbourg
Voor het Amerikaanse rocktrio Blonde Redhead maakte de Frans/Nederlandse filmmaker en fotograaf Jérôme Schlomoff met een ' camera' een videoclip van het nummer 'Spring & by Summer Fall'. De clip combineert buitenopnamen met concertbeelden die werden opgenomen tijdens de 'Blonde Redhead meets Gainsbourg'-tour in oktober 2008 in Parijs. Het nummer lijkt te gaan over iemand die op zoek is naar zijn eigen leven en dat slechts bij flarden weerspiegeld ziet in de blikken van voorbijgangers. Dat gevoel van verlatenheid, op-zoek-zijn en verlangen is terug te vinden in de beelden. Onherkenbaar en op afstand spelen de muzikanten in een enorme zwarte leegte die verder alleen door de muziek wordt gevuld. Buiten reist de camera over een treinspoor, op zoek naar iets of iemand. Het effect van de pinhole camera is dat alle beelden uit het verleden lijken te zijn weggerukt en zo iets tragisch meekrijgen. Jérôme Schlomoff begon in 2000 een zelfgebouwde pinhole camera als medium te gebruiken voor zijn 35mm-films. Die camera zonder lens werkt doordat in een verder lichtdichte doos door een minuscuul gaatje licht binnenkomt dat de beelden op film zet. In 2007 was Schlomoffs film voor Paradocs geselecteerd.