Listen to the Beat of Our Images
Toen Algerije in 1962 onafhankelijk werd van Frankrijk, moest president De Gaulle snel op zoek naar een nieuwe plek voor het ruimtevaartcentrum CNES. Vanwege de gunstige ligging – aan de kust en nabij de evenaar – viel zijn keus op het plaatsje Kourou in het overzeese departement Frans-Guyana. Er was geen aandacht voor de gevolgen die de aanleg van de raketlanceerinstallatie had voor de plaatselijke bevolking.
Archiefbeelden van het CNES waarop de bouw van het ruimtecentrum en het leven in het nieuwe, moderne Kourou is vastgelegd, werden van een evocatieve geluidsband en voice-overs voorzien. Op die manier kantelt het perspectief naar degenen die tot nu toe ongezien bleven. Van de hypnotiserende beelden van raketlanceringen blijft slechts pulserend sterrenstof over, als herinnering aan wat de inwoners verloren door hun gedwongen verhuizing.