Journey to Jah
Duitser Gentleman en zijn Italiaanse collega Alborosie zijn twee van Europa’s belangrijkste reggae-artiesten. In 1999 ging Alborosie voor een vakantie van twee weken naar Jamaica. Inmiddels woont hij er veertien jaar, en treedt hij met zijn Duitse collega op voor juichende menigtes Jamaicanen. Uit de documentaire komt een veelzijdig beeld naar voren van het belang en de spirituele betekenis van reggae op het Caribische eiland, waar geweld, seksisme en armoede worden bestreden met muziek. Of zoals Alborosie het formuleert: “God leeft hier, maar Satan ook”. De makers volgden de twee verjamaicaanste artiesten gedurende zeven jaar op hun vlucht uit het Westerse consumentisme en hun zoektocht naar de wortels van de Rastafari en de reggae. En naar een manier om hun leven zin te geven. Onderweg worden ze bijgestaan door verschillende muzikanten op het eiland. Ze doen samen straatoptredens en worden geconfronteerd met de vrolijke, maar vaak ook rauwe realiteit van het dagelijks leven op het eiland. Scènes uit het muzikantenleven worden versneden met interviews en esthetische montages van het leven van alledag. Zo ontstaat een caleidoscopisch beeld van een wereld waar muziek wordt gebruikt als middel tegen criminaliteit en armoede maar bovenal voor verbondenheid.