Notes from the Underworld
Dit unieke tijdsdocument draait om de Weense volkszanger Kurt Girk (1932-2019) en zijn maat Alois Schmutzer, alias ‘de koning van de onderwereld’. Girk was een geliefd vertolker van het levenslied, die vanwege zijn banden met de illegale gokwereld ook wel de Frank Sinatra van Oostenrijk werd genoemd. Een van Girks beste vrienden was slager Alois, een beer van een vent die geen pistool nodig had om iemand uit te schakelen.
In Notes from the Underworld, dat op het filmfestival van Berlijn een speciale vermelding in de categorie Beste Documentaire ontving, laten regisseurs Tizza Covi en Rainer Frimmel de mannen uitgebreid vertellen over hun door geweld getekende oorlogsjeugd, de rivaliteit én hoffelijkheid tussen gangsters onderling en de rechterlijke dwaling die hen voor het leven zou tekenen.
Lange, statische close-ups in zwart-wit werpen een geduldige blik op de lichaamstaal van de heren, die zittend aan de keuken- of stamtafel sterke verhalen en pijnlijke herinneringen delen. Het relaas van de charismatische schurken wordt aangevuld met dat van andere betrokkenen, archiefbeelden en Girks doorleefde liederen.