35 Cows and a Kalashnikov
In het zuiden van Ethiopië wonen in de afgelegen Omo-vallei de Surma: een stam van veeboeren en krijgers. Ze blijken ware kunstenaars in het beschilderen van hun eigen naakte lichaam en vertellen met trots over hun leven, waarin veel is geworteld in traditie maar waarin ook veel verandert. Vanachter de bergen, waar Zuid-Soedan ligt, dringt de stem van de oorlog door en vinden de werktuigen van die oorlog hun weg naar het land van de Surma: de prijs voor het mooiste meisje is nu 35 koeien en een kalashnikov. In Brazzaville, de hoofdstad van de republiek Congo, leeft een groep mannen die zich op een opmerkelijke manier onttrekt aan de armoede door zich te hullen in kleurrijke pakken met bijpassende accessoires. Het zijn de , afkomstig uit verschillende milieus maar allemaal vastbesloten hun eigenwaarde hoog te houden middels hun voorkomen en levensstijl. En in Kinshasa, aan de andere oever van de rivier de Kongo, bereiden worstelaars, onder wie de albinoman Texas en de jonge vrouw Zena, zich voor op een wedstrijd. Ook hier gaat het om een levensstijl waar traditie, religie en de moderne Afrikaanse maatschappij met elkaar verweven zijn. In fraaie beelden, aangevuld door opmerkelijke teksten en ondersteund door muziek en een expressieve montage, schetst dit drieluik een liefdevol en aandachtig portret van Afrikaanse trots.