I Am White Mercenary
Volgens Saeid Jaf, voormalig commandant van een huurlingenleger onder het bewind van Saddam Hoesseins Ba'ath-partij, is er maar één man in de geschiedenis waarmee hij vergeleken kan worden: Oskar Schindler, die tijdens de Holocaust de levens van honderden joden redde. Gewapend met een videocamera keert Saeid Jaf terug naar Iraaks Koerdistan, in het noorden van Irak, waar eind jaren tachtig bij Operatie al-Anfal ruim 180 duizend Koerden werden afgeslacht. Saeid was commandant van een legereenheid en als zodanig medeverantwoordelijk voor de massamoord. Daarvoor moet hij terecht staan bij het nieuwe Iraakse gerechtshof, maar Saeid voert aan dat hij juist talloze levens heeft gered van de slachtpartij. Om dit te bewijzen zoekt hij getuigen die bereid zijn voor zijn camera een ontlastende verklaring af te leggen en met hem te poseren met een hartelijke handdruk. De verklaringen zijn doorsneden met poëtische beelden, bijvoorbeeld van een ooievaarsnest als een man op een begraafplaats zijn vermoorde kinderen opsomt. Daarnaast worden fraaie landschapsopnames afgewisseld met menselijke resten in massagraven. Als eerbetoon worden foto's van slachtoffers ingelijst. Zo ontstaat het beeld van een man die in dienst van een schrikbewind opereerde, maar zijn positie aanwendde om het goede te doen. Voor de kijker rest de vraag in hoeverre dit overeenstemt met de feiten.