Die Before Blossom
Bijna zeventig jaar na de onafhankelijkheid van Indonesië en tien jaar nadat de eerste door het volk gekozen president aan de macht kwam, wordt het onderwijssysteem steeds meer bepaald door islamitische waarden. In deze observerende documentaire worden twee meisjes en hun familie gevolgd gedurende een cruciale periode in hun schoolloopbaan: het laatste jaar van de openbare basisschool in de stad Jogjakarta. Dila en Kiki zijn moderne stadsmeisjes uit een middenklassemilieu: ze luisteren naar popmuziek, maken zich druk over hun uiterlijk en giechelen over meisjesdingen. Op school, waar alle kinderen een uniform dragen, wordt gezamenlijk gebeden, wordt het volkslied gezongen en wordt de meiden geleerd hoe ze zich moeten gedragen nu ze in de puberteit komen. Hoewel de islam geen staatsreligie is, groeit de invloed van het geloof op het ooit seculiere schoolsysteem. Het onderwijs stoelt op drie morele basisprincipes: vroomheid, vaderlandsliefde en discipline. De strengheid van het schoolregime lijkt mee te vallen, bijvoorbeeld als Kiki zich wel heel gemakkelijk onder de koranles uit weet te kletsen. Maar als het afsluitende examen eraan komt, wordt alles ineens serieus, zowel voor de ouders als voor de kinderen. Veel hangt af van de score voor dit examen, want op de populaire scholen in de stad worden alleen de kinderen met de hoogste cijfers aangenomen.