Mijn vader maakt foto's
In deze persoonlijke documentaire probeert filmmaakster Marie-Claire Pijman haar vader aan het praten te krijgen over zijn verleden in Nederlands-Indië. Haar vader, Boy Pijman, werd geboren op Java. Zijn eerste zeven levensjaar bracht hij echter voornamelijk door op kostscholen in Nederland, waarna hij terugging naar zijn geboorteland. Tijdens de Tweede Wereldoorlog heeft hij gevangen gezeten in een Jappenkamp, een periode waarover hij thuis niet veel vertelt. Als zijn kinderen hem ernaar vragen antwoordt hij met “sudah, laat maar.’’ Dat was ook zijn reactie op het overlijden van zijn zoon, Marie-Claires broer. Het scenario voor MIJN VADER MAAKT FOTO‘S werd ontwikkeld tijdens de scenarioworkshop van IDFA 1995, onder leiding van Pieter Verhoeff.