Christo in Paris
Maysles Inc. maakte tussen 1974 en 1995 in totaal vijf films over de kunstenaar Christo en diens vrouw Jeanne-Claude. In deze films wordt de van origine Bulgaarse kunstenaar gevolgd bij het maken van zijn beroemde omgevingsprojecten. Ook hier in Parijs, waar hij de Pont Neuf met grote doeken inpakt, volgt de filmploeg hem op de voet tijdens de voorbereiding van het project, waarbij de vaak moeizame verhouding tot zowel politici en kunstkenners als de Parijzenaars centraal staat. Ook vertelt de kunstenaar zijn levensverhaal en haalt het echtpaar Christo herinneringen op aan hun eerste ontmoeting. Aanvankelijk staat iedereen sceptisch tegenover het project in Parijs, maar als het af is, krijgt Christo erkenning in de lovende woorden van de Franse minister van cultuur, Jack Lang: ‘Nooit heeft men zo goed naar de Pont Neuf gekeken als op de dag dat hij verborgen was. Christo leert ons kijken.’