Emotional Arcade
Het menselijk verlangen om onze emoties en de fysieke uiting daarvan te controleren, wordt slechts geëvenaard door het verlangen die emoties juist te uiten. Dankzij technische innovaties is het vandaag de dag beter dan ooit mogelijk om die emotionele uitingen meetbaar te maken. Wat vroeger als magie werd gezien, is nu wetenschappelijk onderbouwd, en menselijke emoties zijn om te zetten in data via fysiologische veranderingen in bloedvaten, hartslag, lichaamstemperatuur, onbewuste stressreacties en andere micro-expressies in de gezichtsuitdrukking. In deze interactieve installatie (gecreëerd in opdracht van IDFA DocLab, de Brakke Grond en firestarters by Vodafone) worden hersenscanners en biometrische sensors gecombineerd met carnavaleske rekwisieten voor een reeks 'emotionele competities'. Van de 'Rage Balloons', waarin deelnemers worden uitgedaagd om hun ballon zo snel mogelijk te vullen met een specifieke emotie, tot de 'Love Competition', waarin kandidaten in twintig seconden iets of iemand zo hard mogelijk liefhebben. Een speelse invulling van onze eindeloze verlangen onszelf en de ander te leren kennen, en een commentaar op het feit dat zelfs onze intiemste emoties tegenwoordig via datacentra en aanraakschermen gemedieerd zijn.