My Joan of Arc
Te paard gaat de Frans-Canadese regisseur Dany Chiasson op zoek naar haar eigen interpretatie van de heroïsche Jeanne d'Arc, de boerendochter die in de vijftiende eeuw de Fransen aanvoerde tegen de Engelsen. Chiasson wil de Jeanne leren kennen vóór die haar heldendaden verrichtte. Daarom volgt ze de elfdaagse route die d'Arc in 1429 door vijandelijke gebied (delen van Frankrijk waren door de Engelsen bezet) aflegde om Karel VII te overtuigen zich tot rechtmatig koning van Frankrijk te laten kronen. De tocht begint in Jeanne d'Arcs geboortedorp Domrémy-la-Pucelle en eindigt in Chinon. Onderweg spreekt Chiasson lokale bewoners over de mythe van de gelovige boerendochter die op zeventienjarige leeftijd gehoor gaf aan haar visioenen en twee jaar later op de brandstapel eindigde. In korte scènes krijgt de geschiedenis van d'Arc contouren, maar wordt ook de queeste van de filmmaker duidelijk - juist door het lome ritme op de rug van een paard. "Door het langzame tempo van de reis is het mentaal zwaar", verzucht de filmmaker. Naarmate de reis vordert, onthult Chiasson de meer alledaagse waarheid achter de mythe, en dat inspireert haar missie.