Lagos at Large
Dit poëtische essay en ongemakkelijke liefdesverhaal brengt een eerbetoon aan de grootste stad in Nigeria, bezien vanuit dichter Njideka, een in Oostenrijk woonachtige dochter van de diaspora. De lyrische collage van verschillende korte scènes laat ons een weg banen door het rumoer en de chaos van de stad, die in de VR-ervaring urgent en realistisch wordt getoond.
Terwijl ze ons door diverse stedelijke ruimtes voert, langs markten, monumenten, recreatieplekken, openbaar vervoer, en de drommen mensen en auto's die zich door de aderen van de stad persen, bevraagt de kunstenaar op gewiekste en nietsontziende wijze de omgeving. De speelse en spitse vertelling, ergens tussen spoken word en memoires in, kijkt niet weg voor de complexiteit van klassenverschillen, internationale ontwikkelingen, economisch beleid en de verschillen tussen mensen die terugkeren na een verblijf in het buitenland en mensen die nooit zijn vertrokken. In de toer door zowel de denkbeeldige als de fysieke ruimte van Lagos vermengen autobiografie en kritisch engagement.