Farther Than the Eye Can See
Een achterstevoren verteld verhaal van ontworteling: een vrouw deelt haar persoonlijke geschiedenis van de Palestijnse exodus uit Jeruzalem, beginnend met de aankomst en eindigend met het vertrek. De experimentele korte film toont intussen beelden uit de Verenigde Arabische Emiraten, een anoniem stedelijk landschap dat vagelijk futuristisch oogt en overal zou kunnen zijn.
In haar gelaagde werk onderzoekt de als stateloze Palestijnse geboren kunstenaar-filmmaker Basma al-Sharif onder meer de erfenis van het kolonialisme en de gevolgen van gedwongen migratie. Farther Than the Eye Can See gaat vooral over het laatste, waarbij de kijker een gevoel van ontheemding kan ervaren door de veelvuldige sprongen in tijd en ruimte: het is alsof beide tegelijk verdwijnen en weer opduiken. Hevig flikkerende beelden van een stad en moderne vioolmuziek begeleiden de ingesproken tekst over gedwongen verplaatsing.