The Ground Beneath Their Feet
De gevolgen van een zware aardbeving in 2005 in Noord-Pakistan zijn nog altijd pijnlijk zichtbaar. Onder de vele gewonden zijn tientallen meisjes die verlamd raakten en niet meer kunnen lopen. Hoe de rest van hun leven eruit ziet is daarmee ongewis. In Pakistan horen meisjes huisvrouw te worden. Maar hoe kun je trouwen en kinderen krijgen als je in een rolstoel zit? Naast de zware fysieke revalidatie plaatst het Ruqiya en Khalida voor de opgave hun positie in de samenleving te herdefiniëren. Filmmaker Nausheen Dadabhoy legt gedurende vijf jaar hun strijd vast. De jonge vrouwen worstelen niet alleen met lichamelijk ongemak en pijn, maar vooral met hoe ze zich nu tot hun familie en omgeving moeten verhouden. Van verzorger zijn ze hulpbehoevende geworden, volstrekt afhankelijk en immobiel, wat de traditionele familiestructuren volkomen overhoop gooit. Khalida krijgt van haar familie de ruimte om uit die structuren te breken, maar Ruqiya’s familie staat haar die vrijheid niet toe. Beiden krijgen bovendien te maken met de vooroordelen van de gemeenschap. “Uiteindelijk zien ze me alleen als een gehandicapte. Ongeacht wat ik doe,” aldus Khalida. Krijgen zij, als gehandicapte vrouwen in Pakistan, ooit weer vaste grond onder hun voeten?