Bogotá Change
Een opwindend, snel gemonteerd portret van een stad die als een feniks uit de as is herrezen. De Colombiaanse hoofdstad Bogotá stond lange tijd te boek als een van de meest criminele, gevaarlijke en onleefbare steden ter wereld. De ommekeer kwam in 1995 toen Antalas Mockus met grote meerderheid tot burgemeester werd verkozen. Eerder had Mockus, rector van een universiteit, opzien gebaard door ten overstaan van een zaal vol schreeuwende, protesterende studenten zijn broek te laten zakken. Deze onaangekondigde ontbloting van zijn achterste leverde hem bijval en respect op. En toen hij eenmaal tot burgemeester werd gekozen, keek de stad ademloos toe hoe hij met onorthodoxe middelen cruciale mentaliteitsveranderingen realiseerde. Hij leerde de burgers samen te leven en verantwoordelijkheid te dragen. Daarmee baande hij de weg voor de volgende visionaire burgemeester, Enrique Peñalosa, die vanaf 1998 de stad fysiek zou transformeren. Er kwamen vele kilometers fietspad, lommerrijke parken, sportvelden, speelplaatsen, bibliotheken en het ambitieuze openbaar vervoerproject Transmillennium. Andreas Mol Dalsgaard combineert straatbeelden, interviews, archiefmateriaal en animaties in een dynamische reconstructie van een succesverhaal over twee mannen die, ongehinderd door partijpolitiek, erin slagen een kansloze achterstand om te zetten in een zekere voorsprong. De metamorfose van Bogotá geldt inmiddels als lichtend voorbeeld van humane stadsvernieuwing.