The Yes Men Fix the World
Twee goed uitziende mannen van een jaar of veertig, strak in het pak. Het zijn linkse activisten, maar ze doen zich voor als woordvoerders van grote bedrijven. In die hoedanigheid weten ze telkens weer met een 'hoax' het nieuws te halen. Bijvoorbeeld wanneer zij namens Dow Chemical op het BBC News vertellen dat nu eindelijk compensatie zal worden geboden voor de duizenden slachtoffers van het gaslek in Bophal (India). Het is een uur lang wereldnieuws, totdat het bericht wordt ontkracht door het bedrijf zelf. Maar het is niet voor niets geweest, want even hebben ze de wereld laten zien hoe het ook kan. Als de wil er maar is. In een popcorndocumentaire met veel humor, snelle editing en scherpzinnig commentaar (Michael Moore is nooit ver weg) richten de Yes Men hun pijlen op de vrije markt van econoom Milton Friedman. Ze tonen beelden van Reagan, maar ook van Clinton, die de zelfregulerende werking van de markt zaligmakend noemen. De Yes Men zeggen: wild kapitalisme kost mensenlevens. En tenslotte komt Obama voorbij, die misschien een nieuwe tijd inluidde met zijn woorden: "A free market was never meant to be a free licence to get whatever you can get however you can get it."