A Certain Liberation
In 1971, tijdens de Vrijheidsoorlog in Bangladesh, ziet Gurudasi Mondol hoe haar hele familie wordt uitgemoord door de Razakars, collaborateurs van de bezettingstroepen. Zijzelf wordt opgesloten en verkracht door de commandant van de Razakars. Maanden later wordt ze bevrijd door een eenheid van het Bengalese bevrijdingsleger. Niet in staat haar trauma’s te verwerken, geeft ze zich over aan de waanzin. Dertig jaar later zwerft ze nog altijd over straat in Kopilmoni, een klein stadje in Bangladesh, op zoek naar alles wat ze verloren heeft; ze steelt van willekeurige voorbijgangers en breekt in gebouwen waar alleen mannen mogen komen. Ze is niet bang voor de autoriteiten, ze minacht ze juist. In haar waanzin heeft ze een overlevingsstrategie gevonden. In Kopilmoni heeft Gurudasi inmiddels een bijna legendarische status. Met haar onverzettelijke présence heeft ze de geest van de Vrijheidsoorlog levend gehouden.