Soldier Brother
"Je weet alles over eerste liefdes, gebroken botten, beschadigde tanden. Je kunt elkaar zonder aarzeling opbellen. Je houdt ontzettend veel van elkaar." Zo vat de Canadese kunstenaar Kaitlin Jones de bijzondere band van broers en zussen samen. Totdat haar 22-jarige broertje, soldaat in het Canadese leger, wordt opgeroepen voor een missie in Afghanistan. Dat verandert alles. Jones blijft achter met de spullen die aan hem herinneren. Spullen waaraan emoties, anekdotes, karakteriseringen kleven. Terwijl de spullen kriskras over het scherm verspreid liggen, draagt Jones op de geluidsband de verhalen voor die ze bij haar oproepen. Bij een pruik van Guns 'n Roses denkt ze aan zijn verafgoding van deze rockhelden uit de jaren negentig. Bij een verzameling whiskeyflessen aan zijn fijne neus voor de kwaliteitsmerken van deze sterke drank. Bij een doos vreemde valuta aan zijn avontuurlijk ingestelde geest: hij reisde al naar Cuba, Thailand en de Mexicaans-Amerikaanse grens voor hij naar Afghanistan ging. De spullen staan voor het suikerzoete, geromantiseerde verleden, maar het bittere, verscheurde heden is ook constant aanwezig, in een instant messaging-balk die over het scherm rolt. Jones en haar broertje zijn nu volledig aangewezen op deze vorm van communicatie. Dat gaat soms met horten en stoten - al aarzelt ze nooit een moment om contact met hem op te nemen.