{The And}
Drie maanden samen en straalverliefd, of een kwart eeuw getrouwd zijn en elkaar van haver tot gort kennen. In beide gevallen is het waar: “houden van” is een werkwoord en het “werk” in een relatie bestaat vooral uit praten, vragen, luisteren. In de interactieve documentaire {The And} laat regisseur Topaz Adizes dertig koppels – homo en hetero, van onervaren tieners tot zestigers die al de nodige voor- en tegenspoed hebben meegemaakt – elkaar 412 openhartige vragen stellen. Alle aspecten van een relatie komen voorbij: de onderlinge machtsverhouding, de grootste ergernissen, verwachtingen en mooie herinneringen. En seks uiteraard. Iedere kijker krijgt een ander boeket aan tekstflarden voorgeschoteld. Bij aanvang wordt een op maat gesneden selectie gemaakt op basis van antwoorden op vier vragen, variërend van “Is porno voor jou een smoezelig geheim of een educatieve ervaring?” tot “Kies je bij het inrichten van een nieuw huis voor zo veel mogelijk ruimte of zo veel mogelijk meubels?” Na de resulterende compilatie van anderhalve minuut, kan er geklikt worden langs thema’s of koppels. Ook is er de mogelijkheid met je eigen partner een gesprek te beginnen aan de hand van speciaal opgestelde vragen. Zowel bij het kijken als het praten wisselen vertedering, ongemakkelijkheid en verwarring elkaar af.