The Passenger
Een elfjarig meisje reist dagelijks met de tram. Ze ziet er vaak dezelfde medereizigers. Op een dag raakt ze aan de praat met een oude man. Hij komt niet uit Finland, maar uit een stad die Lodz genoemd wordt, vertelt het meisje in de voice-over. De maker versnijdt opnames van hun kalme tramreis met een door andere camera's opgenomen interview met de oude man. Het meisje vertelt ons echter diens hele verhaal. Over hoe hij als Poolse, joodse jongen tijdens de Tweede Wereldoorlog in het getto belandde; met zijn familie opgepropt en behandeld als slijk. Tot aan de deportatie naar het concentratiekamp Auschwitz-Birkenau, waar de echte hel begon. Een grote selectie aan schokkende foto's uit die tijd larderen het verhaal van de oude man en het meisje. Geluiden van blaffende honden, het rijden van een trein en schreeuwende mensen klinken op de achtergrond. Ook als je je op een plek bevindt waar geen oorlog is en je een oorlogssituatie nog nooit hebt meegemaakt, kan een indringend verhaal inslaan als een bom. Het zonnetje, mensen die over straat lopen en dagelijks verkeer trekken aan haar tramraam voorbij. Hoe moet het voelen om je jeugd niet hier, maar in zo'n gruwelijke situatie te beleven?