The Red Leaf Legend
In 1968 behaalde het Taiwanese ‘Red Leaf Junior Baseball Team’ een historische overwinning op Japan. De kleine honkballertjes waren allen afkomstig uit hetzelfde dorp, Red Leaf, waar het geliefde honkbal met veel succes gebruikt werd om de vele spijbelende leerlingen weer naar de lagere school te lokken. Negentig procent van de inwoners van het dorp zijn leden van de aborigine Bunun-stam, en dat geldt ook voor het honkbalteam. Hun overwinning op het grote Japanse Wakusan-team legde de basis voor de ontwikkeling van het honkbal in Taiwan, en herstelde iets van het nationale zelfvertrouwen in een onzekere periode. Dertig jaar later gaat regisseuse Hsiao Chu-Chen op onderzoek uit om te achterhalen wat er van de succesvolle honkballertjes van toen geworden is. De geruchten die over hen de ronde doen zijn niet best; de meesten zouden inmiddels, nog voor hun veertigste, aan de drank te gronde zijn gegaan. Hsiao spreekt met vijf nog levende honkballers, en met familieleden van de andere teamleden, over het trieste heden en glorieuze verleden van het legendarische Red Leaf Team. Daarnaast filmt ze in Red Leaf de honkbalprestaties van de huidige scholieren. Het aantal leerlingen is inmiddels zo geslonken dat jongens en meisjes in gemengde teams moeten spelen. Al met al blijkt dat het in Red Leaf bij dat ene moment van glorie gebleven is, zonder een duurzame verbetering in de positie van een van oudsher veronachtzaamde bevolkingsgroep.