Rumba Rules, New Genealogies
De hartstocht spat van het podium als Brigade Sarbati en zijn orkest optreden. In hun Congolese rumba vermengen ze een opzwepend Cubaans ritme met Afrikaanse zang en dans. Nachtelijke feesten ogen losjes geïmproviseerd, maar achter de schermen wordt er gezwoegd.
Rumba Rules, New Genealogies geeft een prettig ongepolijst inkijkje in de muziekscene van Kinshasa. Met beelden die uit de losse pols zijn gedraaid, worden kijkers meegetrokken naar jamsessies op plastic stoeltjes. We zien de zoektocht naar perfectie in de studio. Om overledenen, familie of sponsors te eren, worden er shoutouts in nieuwe nummers gestopt. Maar welke namen kies je dan? En ook al werkt de drummer zich in het zweet, snapt hij het ritme eigenlijk wel goed genoeg?
Door steeds met verschillende artiesten mee te kijken, leren we meer over hun leven in Congo en de jaren van oefening waarin de basis werd gelegd voor het succes van het orkest. Samen zijn we als familie, vertelt een van de orkestleden. Muziek werkt hier als verbindende kracht, voortgestuwd door creativiteit en rauwe energie.