Regret to Inform
Op haar vierentwintigste verjaardag hoort Barbara Sonneborn dat haar echtgenoot Jeff in Vietnam is gestorven. Twintig jaar later, in 1988, besluit ze een film te maken over de Vietnam-oorlog. In gezelschap van de Zuidvietnamese weduwe Xuan Ngoc Evans reist ze naar de plek waar Jeff vocht en zijn laatste uren doorbracht. Ze verwerkte haar eigen ervaringen - de vele vragen en het verdriet - en die van een aantal andere oorlogsweduwen uit de Verenigde Staten en Vietnam tot een filmische zoektocht naar het antwoord op de vraag: waarom? De indringende gesprekken die ze met al deze vrouwen heeft, in combinatie met archiefmateriaal over de oorlog en foto‘s en brieven uit die tijd, maken de film tot een regelrechte aanklacht tegen alle oorlogen, vanuit een perspectief dat tot nu toe onbelicht bleef. De schrijnende verhalen van deze vrouwen maken duidelijk hoe de oorlog zijn sporen heeft nagelaten in de levens van hen die achterbleven.