The Home Front – A Journey in Italy with Domenico Quirico
De techniek heeft de afgelopen decennia grote sprongen voorwaarts gemaakt, maar geldt dat eigenlijk ook wel voor de mensheid zelf? Postindustrialisatie brengt benauwende sociale veranderingen met zich mee. Home Front: A Journey in Italy with Domenico Quirico laat zien wat er in de praktijk gebeurt.
Filmmaker Paola Piacenza trekt langs verschillende Italiaanse steden met journalist Domenico Quirico, om te zoeken naar de wortels van moderne armoede. Een dakloze man vertelt over de cocktail aan medicatie die hij krijgt om zijn pijn te verdoven. Docenten in een lastige schoolklas zijn meer bezig met corrigeren dan lesgeven. Stadsnomaden en asielzoekers zijn afhankelijk van instanties als de voedselbank en het Rode Kruis.
Die hulpbehoevendheid brengt socioloog Marco Revelli in een verhelderend slotgesprek in verband met het maatschappelijk falen van het bedrijfsleven. Want zelfs met een baan kun je tegenwoordig arm zijn. Samen met Quirico zit hij in de gapende leegte van een fabrieksterrein dat vroeger heel Turijn van arbeid en inkomen voorzag. Een pijnlijk, bitter symbool voor de tijd waar we in leven.