Drill Baby Drill
In het oosten van Polen, vlakbij de grens met Oekraïne, ligt een agrarisch gebied dat vanwege de schone lucht en de vruchtbare grond de ‘longen van Polen’ wordt genoemd. Hier wonen boeren die al generaties lang op dit land hun graan verbouwen en hun vee houden. Iedereen heeft er zijn eigen bron met helder, schoon water. Op een dag komen de bewoners erachter dat een van ’s werelds grootste energiemaatschappijen Chevron van plan is om boorinstallaties te bouwen om schaliegas te winnen. Aanvankelijk staat niet iedereen negatief tegenover de plannen: men realiseert zich dat nieuwe vormen van energie nodig zijn en hoopt dat de regio zal profiteren van deze nieuwe impuls. Maar al gauw slaat de stemming om, als informatie wordt ingewonnen over de schadelijke effecten van schaliegasboringen voor de volksgezondheid en het milieu en als duidelijk wordt dat Chevron niet bereid is volledige openheid van zaken te geven. Onder aanvoering van de burgemeester en zijn vrouw trekt het dorp ten strijde tegen de multinational. Documentairemaker Lech Kowalski legt de protesten vast, waarbij hij regelmatig wordt tegengewerkt door medewerkers van Chevron, en verweeft het verhaal met beelden uit de Amerikaanse staat Pennsylvania, waar al langer naar schaliegas wordt geboord.