Route One/USA
De Amerikaanse filmmaker Robert Kramer en zijn vriend Doc zijn beiden jarenlang in het buitenland geweest; Kramer in Europa en Doc in Afrika. Zij besluiten tot een hernieuwde kennismaking met hun geboorteland in de vorm van een reis van noord naar zuid langs de Amerikaanse oostkust. Hun leidraad is de 3.800 kilometer lange snelweg U.S. Route 1.
Kramer hanteert de camera en Doc voert de gesprekken. Ze zijn onder meer te gast bij een verjaardag, een kerkdienst en een verkiezingsbijeenkomst. Ze bezoeken een oude vriend van Doc en brengen wat tijd door met een groep kinderen en hun begeleider in een achterstandswijk. Op verschillende plekken sluit het makersduo aan bij een rondleiding bij een lokaal monument, waardoor de film niet alleen een reis door het landschap van de Verenigde Staten is, maar vooral een reis door de geschiedenis van het land, met de oorlog in Vietnam als pijnlijk ijkpunt.
De film ademt melancholie, mede door de persoonlijke reflecties van Doc, die steeds meer een personage wordt in een verhaal dat meandert tussen puur documentaire observaties en fictionele scènes.