Sheep Hero
Zo’n tien jaar geleden leerde filmmaker Ton van Zantvoort de idealistische Stijn kennen als een opgewekte, relaxte man. Stijn is een van de laatst overgebleven, traditioneel werkende Nederlandse schaapherders. Met zijn schapen en drie trouwe viervoeters doorkruist hij natuurgebieden en landerijen, waarbij de grazende kudde het land op milieuvriendelijke wijze bewerkt. Maar van de romantiek en rust die we verbinden met het eeuwenoude beroep van herder is anno nu weinig overgebleven. Aanbestedingen worden steeds ingewikkelder en opdrachten lastiger binnen te halen, omdat grote bedrijven, goedkope Oost-Europese herders en slimme machines het qua kosten makkelijk van Stijn winnen.
Met de camera in zijn kielzog zwerft de herder door prachtige Nederlands landschappen, vol passie vertellend over zijn eeuwenoude beroep en de inventieve keuzes die hij maakt om overeind te blijven. Terwijl hij er alles aan doet om zijn bedrijf draaiende te houden, legt diezelfde camera echter ook vast hoe hij door aanhoudende stress verandert in een verbitterde man met een kort lontje. Prachtige natuurplaatjes, opnames van Stijns aangenaam chaotische gezinsleven en allerhande tragikomische conflictsituaties wisselen elkaar af.