I Made You, I Kill You
In een mix van video, animatie, foto’s, kindertekeningen, muziek en voice-over wordt het verhaal verteld van een kindertijd in Roemenië. Geen vrolijke kindertijd, gezien de vele begrafenissen, het alcoholisme, het familiegeweld en de bedreigingen die voorbijkomen. In kleurrijke beelden bekritiseert filmmaker Alexandru Petru Badelita het land waar hij opgroeide, maar vooral het kleurloze dorp van zijn jeugd. Zijn eigen familie komt er niet al te best van af: van generatie op generatie werd het ongeluk doorgegeven. Badelita weet echter te vluchten; in zijn kindertijd door televisiesterren te bestuderen en imiteren, en nu door een eigen film te maken. Bijzonder is deze korte film vooral vanwege de montage: bewegende beelden worden op oude foto’s geprojecteerd en kindertekeningen worden gemixt met animatie. Zo interessant gedaan dat je bijna vergeet te luisteren naar het verhaal. Het liefst zou je deze film daarom vaker dan één keer zien.