Invocación
INVOCACIÓN schept in een mix van fictieve verhalen en documentaire een verband tussen verschillende gebeurtenissen uit de recente Argentijnse geschiedenis. Zoals de bomaanslag op de AMAI, een Israëlitische belangenorganisatie, op 18 juli 1994, waarbij 86 doden vielen. En het begin van de dictatuur op 24 maart 1976 en de 30.000 vermissingen die daarna volgden. Deze politieke rampen worden verweven met fictieve verhalen over kidnapping en vermissing. De film begint met de reconstructie van een filmpje dat drie twaalfjarige jongetjes maakten in de lente van 1973 en dat later verloren raakte. En dan is er de toevallige ontmoeting tussen twee dwergen uit het circus, Damián en Sonetchka, in de straten van Buenos Aires. Sonetchka is op zoek naar haar moeder, en Damián verliest haar op iedere straathoek weer uit het oog. De verhalen krijgen een symbolische weerklank in een parallelmontage met de verslagen van de eerste dwaze moeders die vertellen hoe hun dochters en zonen zijn gekidnapt, gemarteld en vermoord, en hoe zij de kinderen van hun kinderen nooit meer hebben teruggevonden. Met deze vermenging van fictie en reconstructie onderzoekt INVOCACIÓN de relatie tussen vermissing en herinnering, vergeten en verdwijnen. Regisseur Héctor Faver won in 1992 de Joris Ivens Award met de documentaire LA MEMORIA DEL AGUA. Daarnaast produceerde hij de afgelopen jaren meerdere speelfilms. INVOCACIÓN maakte hij in samenwerking met Patrico Guzmán (EL PRIMER AÑO, LA CRUZ DEL SUR) en Fred Kelemen (VERHÄNGNIS, FROST, ABENDLAND).